Novú aplikáciu od horských záchranárov ocení každý turista, obsahuje aj jednu unikátnu funkciu

Horská záchranná služba (HZS) spustila v týchto dňoch novú aplikáciu, prostredníctvom ktorej je možné v prípade núdze privolať pomoc jedným tlačidlom či zdieľať svoju polohu so záchranármi. Aplikácia ponúka aj prehľad o počasí, výstrahách a o dôležitých miestach v horách kdekoľvek na Slovensku.

Aplikácia obsahuje taktiež unikátnu funkciu – elektronickú knihu vychádzok, ktorá je technologickou novinkou v rámci celej Európskej únie. Projekt vo výške 36 600 eur je financovaný z nadačného fondu poisťovne Generali pri Nadácii Pontis.

Aplikácia má množstvo užitočných funkcií

Horská záchranná služba sa rozhodla reagovať na stúpajúci trend digitalizácie a predstavila úplne novú aplikáciu s množstvom užitočných funkcií, ktoré nielen v núdzi ocení každý turista. Nová aplikácia nadväzuje na úspešný projekt záchranárskej aplikácie, ktorú si stiahlo viac ako 65-tisíc užívateľov.

"Aplikácia je v dnešnom svete nástroj, ktorý dokáže dať návštevníkovi na jednom mieste a zároveň kdekoľvek v teréne množstvo užitočných informácií a rád, ktoré môžu prispieť k zvýšenému komfortu a bezpečiu v horách," povedal riaditeľ HZS Jozef Janiga.

Turisti sa môžu rýchlo spojiť so záchranármi

Turisti sa vďaka novej aplikácii dokážu okamžite spojiť so záchranármi. Kliknutie na tlačidlo "Privolať pomoc" ich okamžite spojí s tiesňovou linkou HZS. Ak nemôžu pre úraz hovoriť, alebo sú nepočujúci, komunikovať so záchranármi môžu aj prostredníctvom chatu alebo SMS.

Zo štatistík HZS vyplýva, že počet zásahov z roka na rok stúpa, pričom najčastejšie ide o prípady, keď sa turisti stratia v horách.

"Za posledných desať rokov evidujeme 182-percentný nárast žiadostí o pomoc, z čoho takmer štvrtinu tvoria zablúdenia alebo uviaznutia ľudí v horskom teréne, čo je alarmujúci stav. Bez moderných nástrojov by pomoc bola veľmi náročná, hlavne z časového hľadiska," upozornil Janiga.

Elektronická kniha vychádzok a túr

"V poslednom čase sa stretávame s návštevníkmi, ktorí sa pohybujú na horách sami. Práve pre nich je určená kniha vychádzok a túr. Ide vlastne o virtuálnu knihu, v ktorej si môžu turisti zadať cieľ a čas návratu a v prípade potreby aplikácia oboznámi s problémami blízku osobu, alebo HZS," vysvetlil Janiga.

Ak sa turista v horách stratí, záchranári ho vďaka GPS lokalizácii v teréne ľahšie nájdu alebo poradia, ako sa má dostať späť na turistický chodník. Okrem toho však aplikácia obsahuje aj ďalšie užitočné funkcie. Dá sa prostredníctvom nej jednoducho vyhľadať najbližšie stredisko HZS, záchrannú stanicu, stanicu s defibrilátorom či najbližšiu horskú chatu.

V aplikácii je možné vyplniť plánované turistické trasy, ako aj predpokladaný čas návratu. Po uplynutí stanoveného času príde turistovi upozornenie na úspešné potvrdenie cieľa. Ak naň nezareaguje, bude mu automaticky odoslané upozornenie na osobu, ktorú v aplikácii uvedie ako kontaktnú osobu pre prípad núdze.

Aktuálne výstrahy a upozornenia

Turisti nájdu v aplikácii aj aktuálne výstrahy a upozornenie pre konkrétne turistické oblasti na území Slovenska, ktoré ich informujú okrem meteorologických výstrah aj o uzavretí chodníkov či zhoršení turistických podmienok na trase, napríklad vplyvom popadaných stromov či nespevneného chodníka, prípadne, ak je to možné, aj o vhodnej obchádzke alebo alternatívnej trase. Rovnako tu nájdu aj inštruktáž, ako správne podať prvú pomoc.

Aplikáciu si je možné zadarmo stiahnuť v App Store alebo Google Play. Po stiahnutí aplikácie do smartfónu a overení telefónneho čísla užívatelia môžu uviesť zdravotné ťažkosti a zoznam užívaných liekov či kontaktnú osobu, ktorú je možné v prípade potreby kontaktovať. Tieto informácie sú pre HZS veľmi užitočné, pretože môžu uľahčiť prípadnú záchrannú akciu.

Aplikáciu môžu využiť aj cudzinci

Výhodou aplikácie je práve jej medzinárodné uplatnenie. Privolať si s ňou pomoc dokážete v slovenčine aj v Maďarsku či v Rakúsku a samozrejme funguje to aj obrátene.

"So štatistík jednoznačne vyplýva, že najviac návštevníkov v slovenských horách pochádza zo Slovenska. Významnou skupinou návštevníkov sú Česi, Poliaci, Maďari, ale aj Angličania, Rakúšania či Nemci. Pri niektorých z nich sa pri dovolaní na našu tiesňovú linku stretávate s jazykovou bariérou, s čím nám práve aplikácia môže výrazne pomôcť," dodal Janiga.

Zdroj článku

You Might Also Like